torsdag 5 februari 2009

Dop?

DOP eller inte dop...
...?...

Vi vet inte hur vi ska göra.
Det känns som om vi döper bara för att föräldrar/svärföräldrar förväntar sig det.
Mig spelar det inte så stor roll om han döps eller inte, det som bekymrar mig mest nu är att våran ekonomi inte är så bra så det känns inte så motiverat att lägga ut en massa pengar på mat osv till minst 40 pers.
Eller så bjuder vi bara dom närmaste, som föräldrar och syskon och några få vänner.

Drygt om någon blir sur som inte blir bjuden, fast egentligen så borde jag ju skita i det.
Jag/vi gör väl precis så som vi vill.

Men det skulle vara mysigt med ett dop också tycker jag, fast jag inte är kristen och inte ens med i svenska kyrkan.
Jag är splittrad som ni märker.
Om det blir av så blir det i Dala-Järna för den prästen är kanon.

Har ingen som helst lust att boka kyrka och präst och en massa sånt heller för den delen om jag får erkänna.
Önskar att Johan gör allt det där om vi ska döpa våran guldklimp.
Det skulle vara sååå skönt att slippa ha kontrollen över dopet.
jaja...

Nog om det.

Jag borde gå ut med hunden men Elias sover i soffan.
Jag har ingen lust att väcka honom och knöla ner honom i vagnen och inte vågar jag chansa på att han inte vaknar den korta stund jag är ut med Alvis.
Ibland skulle det vara så skönt att inte ha en hund.
Men vi älskar henne för mycke så att lämna bort är inget alternativ.
Bara att bita ihop alltså och inte gnälla, hahaha!

Kram på er!


Johan fjantar runt med lilla Alven, han är bäst med Alva och hon älskar honom mycke mer än mig :) men det gör inget...

7 kommentarer:

Stolt Mamma sa...

Åh, det där är en jättesvår fråga! Vi döpte Oliver, mest för att det är en fin tradition tycker jag. Sen tycker jag du ska bjuda bara dom närmaste, det är ju inte för "andras skull" ni döper Elias...
Sen räcker det att bjuda på dopfika och det kan man ju baka själv, behöver inte kosta så mycket. Mat kan väl folk äta hemma! Eller så önskar ni er det av föräldrar och svärföräldrar i doppresent?! =)

Anonym sa...

Vi tänkte ha en namngivningscermoni istället för dop. Är inte heller kristen. :)

Vad kul att du är grafisk ingenjör! Förstår att du saknar PS. Jag är helt yrkesskadad. Jobbar delvis som grafisk designer för webben i vanliga fall. Och så blir jag helt knasig om jag inte får vara kreativ alls. Så jag passar på när Charlieplutten sover sina powernaps. :P

Kram och ha en härlig kväll!

Anonym sa...

Vi hade tänkt döpa. Men antingen blir det bara vi tre under dopet (+ prästen då), eller så kommer vi bara bjuda dom allra närmsta. Typ Olivers farmor/farfar/mormor/morfar/hans mor- och farbröder. Å fikat kommer antagligen bara bli något enkelt. Ingen mat. Så billigt som möjligt alltså =) Mkt dels för att jag inte skulle orka hålla i nån stor tillställning. Sen får folk bli sura om dom vill. Det är vårat beslut, och samma tycker jag ni ska tänka.

Ingen av oss är nå kristen, men vi är med i svenska kyrkan. Känns som man vill döpa iaf, så det är gjort. Å det kommer vara ett fint minne =)

Anonym sa...

Har själv samma funderingar om det med dop. Känns som man gör det för andra förväntar sig det. Skulle kunna tänka mej namngivelse istället. Men nja det blir nog dop för dom andras skull. Men så mycket planering och fixande, känns som att man inte har tid eller lust till det nu. Vad fina bilder du har där i sidan!
kram

Anonym sa...

Hihi, men det är bra att du inte håller med :) Jag var rätt knubbig när jag var liten, så jag minns att jag tänkte rätt mycket på det då jag även hade väldigt smala kompisar omkring mig.

Vi ska ha namnfest istället för dop, känns lite mer avslappnat. Och jag är inte heller kristen på något sätt så det skulle nog bara kännas dumt.
Håller även med "Stolta Mamman". :)

Kram!

Mia sa...

Jag var på namngivningsfest hos ett par kompisar. Det blev väldigt fint och personligt. De berättade lite om barnet, hur de hade valt ut namnet och varför det passade ungen samt hur mycket de tyckte om henne och hur de önskade sig att hennes liv fick bli. Det blev både kul, vackert och inte alls pretentiöst! Rekommenderas helt klart! Vi åt god kycklingsallad och sen lite tårta. Helt perfekt!

Anne sa...

Jag har dopt båda min döttrar. Min syster har inte döpt något av sina döttrar. Skulle jag få barn igen så skulle jag inte döpa det utan ha en namngivnings cermoni. Är ganska tröttpå alla "måstegrejer"..

När vi gifte oss så var det ju bara våra barn närvarande. Vi tyckte att det var de som var viktiga att ha med...

Ha en go helg.

Kram Anne

 
gästbok och besöksräknare