fredag 7 november 2008

Inget blir som man tänkt sig...

Stolt pappa...


Stolt mamma...

Nu är jag äntligen hemma.
Fick lov att ligga kvar 3 nätter pga att jag blev akutsnittad.

Ni som inte har fött än kanske ska sluta läsa nu...
Fast det kommer ni nog inte att göra, vet själv hur nyfiken man är.

När vi kom in så hade jag haft värkar ett bra tag och det var 3 minuter emellan dom
Men jag var inte öppnad något.
Så barnmorskan öppnade upp mig 1 cm
Och så där höll det på, värkarna blev värre och värre men jag öppnades inte upp ett dugg.
Sen var det så illa så jag stod inte ut längre så dom bände upp mig mer så att jag kunde få ryggbedövning.
Det var som en gudagåva för mig just då.
Men efter ett tag vart allt så illa så inte ens den hjälpte.
Hade jag levt för ca 100 år sen hade jag dött på förlossningen.
Är så imponerad av all duktig och proffisionell personal jag fått träffat dom här dygnen.

Orkar inte skriva ner allt i detalj så jag tänker fatta mig kort.
Jag hade värkar i 20 timmar utan något som helst resultat.
Det var fruktansvärt.
Sen så trodde dom att det var eventuellt något fel med Elias eftersom han inte rörde på sig.
Så doktorer sprang in och ut hela tiden och tog prover.
Stora järngrejer stoppades upp där nere som gjorde grisont osv.
Jag fattade ingenting, var så groggy och borta av lustgasen som tur var.
Visst, jag hade jävligt ont och värkarna var fruktansvärda men egentligen var det nog värst för Johan som var medveten om hela händelsen.
Jag själv stängde ju av omvärlden helt och försökte bara ta mig igenom varje värk som kom.
Johan var en ängel, han fanns där och stöttade mig hela tiden på ett väldigt lugnt sätt.
Så mycket som jag älskar honom idag har jag nog aldrig älskat honom.
Underbar är han.
En av barnmorskorna sa till mig idag också att jag ska vara glad som har en sån lugn kille.
Utan honom hade nog allt blivit kaos även hos mig.
Hon har så rätt, så rätt.

Jaja, hur som helst så beslutades det efter 20 timmar att jag skulle snittas.
Jag bad om det också eftersom jag inte orkade kämpa i 10-20 timmar till.
Dom hade funderat på det i några timmar men ville inte göra något förens dom visste hur Elias mådde egentligen.

Så 04:56 kom Elias till världen genom kejsarsnitt...

här ligger jag med Elias på mitt bröst för första gången...

Min förlossning var ett rent kaos och det värsta jag varit med om.
Det finns flera olika teorier på varför jag mina värkar inte öppnade upp mig.

1. Att mitt bäckenbenbotten inte är gjord för att föda.
2. Att jag är för vältränad så att under en förlossning så slappnar inte musklerna av utan spänner sig och går "in i väggen" vilket gör att man inte öppnas.
3. Att jag kanske fick min ryggbedövning för tidigt.

Man vet inte men eftersom jag idag är livrädd för att förlösa igen så kommer jag att få planera ett kejsarsnitt nästa gång jag blir gravid, om jag vill det då vill säga.

Idag mår jag bra, Elias är PERFEKT i allt.
Amningen har funkat från första stund, jag beter mig som en andraföderska fick jag höra idag av en barnmorska :)
Johan är stolt som en tupp...
Och jag är stolt över honom, han är min stöttepelare, mitt allt.
Fast stoltast är jag över Elias såklart :)
Snittet gör ont men det gör inget, Elias är värd alla ärr i hela världen.


Nu ska jag ha en mysig fredagskväll med min familj.
Happy, happy!
Båda mina killar sover ihop i soffan nu och Alven ligger brevid.
Hon är jätteduktig, lyssnar på allt vi säger.
Hon är väldigt nyfiken och pussar Elias ibland :)

Vill bara också kommentera att min mamma har då varit en guldklimp som tagit omhand våran lilla Alva under dom här dagarna.

Trevlig helg alla och är det någon som undrar lite mer nogrant om min förlossning så är det bara att fråga så ska jag svara så gott jag kan...

Här är vi i tidningen...

14 kommentarer:

Anonym sa...

Å hej och hå vad det där lät jobbigt! Tur att allting gick bra till slut, ni fick ju en väldigt söt lite kille till slut!
Kram Anna

Anonym sa...

Åh vad söta och fina ni är!
Skönt att det finns så bra vård här i sverige och att allt slutade bra.
Förresten så vart jag inte avskräckt alls av att läsa, vart bara ännu mera sugen på att föda haha.

KRAMAR till er!

Soya sa...

Men gud det var precis så det blev för mig med! Öppnade inte mig heller..

Är så glad att höra att ni är välbehållna iaf.

MASSA KRAMAR

Soya sa...

Dumma mig, jag glömde säga: GRATTIS

Anonym sa...

Hej Sussi,
Grattis till er sota baby. Fy vad jobbig forlossningen lat, men hursomheslt fick ni ju antligen eran guldklimp, som ar fodd pa samma dag som mig. En en gang, ett stort GRATTIS!
Anckie

Stolt Mamma sa...

GRATTIS till Elias! Förstår att det måste kännas helt underbart nu när han äntligen kommit ut till er, trots den jobbiga förlossningen.
Ha en mysig första helg som föräldrar!Kram

Anonym sa...

Grattis till sonen! Trist bara att förlossningen blev så jobbig, men huvudsaken han kom ut iaf =)

Anonym sa...

trillade hit från soya.. och måste ju naturligtvis önska ett jättegrattis.. vilken lite fin kille.. hua... vad du fick gå igenom.. med det gick ju bra till slut..:) jag har hormonkaos i mig än sedan stina föddes (5 månader snart)så här sitter jag och lippar när jag läser.. "snyft" haha..klart ni ska ha den bästa myskvällar som finns nu..
kram:)

ErikaSH sa...

Herregud vilket jobb du har haft.. Vilken tur att det gick bra tillslut iaf! Många kramar till er allihopa!

Anonym sa...

Grattis grattis till er! Han är superfin! Så avundsjuk jag är på er, att ni äntligen fått er bebis. Jag är på 8 dagars övertid nu, kommer nog ingen bebis. Så tråkigt att det gick som det gick men skönt att höra att ni mår bra nu efter iaf. Massa kramar till er!

Anonym sa...

Hejsan!


Ville bara säga Grattis till eran sötnos :)

Hittade in på din blogg för ett tag sedan men har inte skrivit någonting tidigare så det här var ju verkligen ett bra tillfälle att börja :)

Så ett jättestort Grattis till er! :)

/Evelina

T e s s i. sa...

Grattis grattis till fina Elias !

Mia sa...

Grattis i massor! Lät som en väldigt jobbig förlossning dock. Tur att alla duktiga läkare och teknik finns idag. Kram!

Anonym sa...

Grattis till er!! Stor kram från mig och Bobby!

 
gästbok och besöksräknare