fredag 14 november 2008

Kolik is the shit!

KOLIK var det japp...
Tror starkt att Elias har fått en sväng av det.
Eftersom skriken börjar nästan exakt på tiden för varje dygn som går.
Och slutar ungefär samma tid varje natt också.

Jag provade ju med Minifom som fungerade bra på Elias.
Men efter att en go vän till mig mailade mig om att Minifom i stort sett har förbjudits i Norge så känns det inte så bra att ge honom det.
Så vi slutade tvärt med behandlingen och jag förberede mig mentalt för en gråtandes Elias framåt 01:30 tiden.
Och han grät...
Jag, Johan och Alva la oss i soffan eftersom i vardagsrummet stör vi minst grannar.
Jag hade Elias på bröstet och nynnade och masserade lite lätt på mage och rygg på våran älskling. Det gjorde så att han kunde ta några pauser från skrikandet ibland iaf.
Vid 04:00 tiden somnade han in på mitt bröst, sov där till 09:00 i morse.
Vilket innebär att jag inte sovit så mycke.
Känner mig sjukt pigg nu endå.

Nu har jag matat honom och bytt på honom så han sover som en stock.
Men då är ju såklart inte jag trött längre.

Så jag har fixat med disken, papper som ska skickas iväg idag och donat lite med dreadsen så man är fin igen ;)

Så här stod det om Minifom föresten:

"Det går dock inte att helt utesluta att det finns risker om spädbarn behandlas med höga doser under lång tid med vissa parabener, exempelvis sådan som ingår i Minifom. Spädbarn bör därför behandlas med lägsta möjliga dos under så kort tid som möjligt. Läkemedelsverket kommer att verka för att dessa parabener ersätts med andra konserveringsmedel i Minifom. Läkemedelsverket värdering gjordes sedan det norska Legemiddelverket avrått från okritisk och långvarig behandling med Minifom, orala droppar. Norska Legemiddelverket menar i sin avrådan att vissa parabener kan ha en möjlig hormonpåverkande effekt. "

Ska köpa Semper idag till Elias istället.
Det är inte farligt för honom och har fungerat på många så vi håller tummarna för det.


Skön ställning för en liten Elias med ont i magen...

5 kommentarer:

Anonym sa...

åh, jag tycker synd om er. sådär fick mina föräldrar gå runt med mig också när jag var liten. när två månader gått stog de inte ut längre utan gav mig gröt. då slutade koliken.

ett annat tips kan vara dr browns nappflaska med rör i. den släpper i minimalt med luft.

sen tänkte jag kolla om du bara ammar, för om du ger tillägg så kan det bero på tillägget också. Nan tillägg är det mildaste för magen, testa den om ni kör med annat.

kram!

Anonym sa...

Vad är det för risker då? Man får ju väga det goda mot det onda. Dessutom är ju frågan hur lång en långtidsbehandling är. Kolik brukar ju som regel gå över efter tre månader.

Anonym sa...

Hej min dotter hade åxå kolik när hon va liten och det enda som hjälpte var spädbarnsmassage. Gick en kurs i speciell babymassage, och vi fick lära oss att massera ut bubblorna ur magen och hon blev som en helt annan unge.

Anonym sa...

Martin har varit hemma mycket idag så jag har fått en del gjort, sen så är lilla tösen lite förkyld så hon sover lite mer.

Jag ska nog börja med VV till lön för nu är det tomt i skåpen så man äter det som bjuds ;)

Svea sa...

Du kanske har fått det är tipset redan, men annars tycker jag att du sk prova att utesluta mjölk ur din kost. Kör mjölkfritt i så stor mån det går. Det är många barn som inte klarar komjölksprotein, men just det brukar man dra på att prova att utesluta.

/ Åsa - polare till Jenny!

 
gästbok och besöksräknare